السبت، 27 سبتمبر 2014

بوكا يوكا

اظرف حاجه في الدليفري في السعوديه ان اللي بيرد عليك غالبا ميعرفش عربي والاحلى انه ممكن يكون مبيعرفش انجليزي اوي كمان :/
والنتيجه ان كل مره بيجيلي اوردر مختلف عن اللي طلبته اصلا :D صحيح ده بيخليني اجرب المنيو كلها بس احيانا بيبقى نفسي اكل اللي انا طلبته فعلا مش اللي هو فهمه
وحلها بسيط جدا :
اولا استخدام احد اساليب ال lean و هو ال poke yoke و ترجمته من الياباني : error proof او مضاد للخطأ (موجود حوالينا كتير مثلا غلاية الميه اللي بتفصل لوحدها لما الميه تغلي عشان متفضلش شغاله و تتحرق حتى لو انت نسيتها) ، ممكن مثلا تسمي كل حاجه في المنيو برقم وبالتالي لما تطلب تطلب رقم الوجبه مش اسمها وده هايمنع الخطأ اصلا ومطاعم كتير بتطبقه
ثانيا : ال read back وهي احد الاساليب المعروفه في سلامة المرضى ، ان اللي بيتلقى الطلب يكتبه ويرجع يقراه تاني للي ادى الطلب عشان يتاكد من انه سمع صح ، اه بعض الناس بتستخدمه كاسلوب وقائي في علم سلامة المرضى بس المطاعم بتستخدمه من زماااان اوي
تخيل بقا لو خطأ زي كده حصل (وللاسف بيحصل فعلا ) في الرعاية الصحيه و من غير الاساليب دي انت بتعرض المريض لانه يجرب منيو الادوية بتاعك كله وهو وحظه بقا
#الجوده_اسلوب_حياه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق